Hildegarde De Baets

de docent

Hildegarde De Baets

De docent

Aan het Alexander Techniek Centrum Amsterdam volgde ik de 3- jarige opleiding tot docent Alexandertechniek onder leiding van  Paul Versteeg en Tessa Marwick. Sindsdien werk ik als Alexandertechniek docent.

De afgelopen jaren heb ik veel ervaring opgebouwd met mensen uit verschillende disciplines. Met performers zoals musici, acteurs, dansers, beeldende kunstenaars, jongleurs en met mensen die in het onderwijs of bedrijfsleven werken, maar ook met ouderen die gepensioneerd zijn of mensen die om wat voor reden dan ook niet aan het arbeidsproces deelnemen.

In de lessen laat ik je op een vriendelijke manier bewust worden van waar je onnodig spierspanning creëert. Hoe je de aandacht bij jezelf kunt brengen in een hectische omgeving en kunt waarnemen waar je jezelf onnodig in de weg zit of belast. Een onmisbare vaardigheid in dat proces is leren te stoppen. Niet doorgaan op de manier zoals je het altijd doet, maar leren dat door even stil te staan, te stoppen er verandering kan ontstaan in hoe je beweegt en je dagelijkse activiteiten aanpakt.  Stil staan en stoppen creëert ruimte voor een nieuwe ervaring.  Lichaam en geest worden vrijer en spanningspijnen kunnen verminderen of verdwijnen.

Al meer dan 15 jaar begeleid ik mensen bij dit proces op verschillende plekken o.a.:

  • Praktijk voor Alexandertechniek, mijn privé-praktijk in Amsterdam Zuid
  • ATCA, de Alexandertechniek opleiding voor leraren
  • AHK,  Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, afdeling Moderne Theaterdans
  • Codarts, Hogeschool voor de kunsten Rotterdam, afdeling muziek

Nieuwsgierig blijf ik kijken en onderzoeken hoe de vaardigheden van de methode in de verschillende fasen van ons leven ons ondersteunen en soms om andere antwoorden vragen. De vaardigheden zijn voor mij van onschatbare waarde geworden in het omgaan met de vele uitdagingen die het dagelijks leven ons stelt en dat geef ik door in mijn lessen.

Ik ben aangesloten bij de beroepenverenigingen NeVLAT (Nederlandse Vereniging Leraren Alexander Techniek) en STAT (Society of Teachers of the Alexander Technique) en VMBN (Vereniging MIndfunless Based Trainers in Nederland en Vlaanderen).

Lees verder

 

 

De inzichten en vaardigheden, die ik heb verworven tijdens mijn studie en die zich verder blijven ontwikkelen, pas ik dagelijks toe in mijn leven. Vanuit die ervaring geef ik les en stimuleer ik graag anderen dit te ontdekken.